Aktualności

Podsumowanie działań promocyjnych w gazetkach farmaceutycznych w roku 2013 przygotowane przez firmę Business Point.

2013-06-10

Kwartalny raport dotyczący działań producentów w gazetkach farmaceutycznych.

Spółka Business Point od 2010 roku monitoruje rynek farmaceutyczny pod kątem gazetek promocyjnych obecnie dostarczając ponad 100 podmiotom w branży informacji z zakresu trade marketingu.

Prezentowane dane odnoszą się również do I i II kwartału 2012r., który był specyficznym czasem pod względem reklamy farmaceutycznej.
Rok 2013 przyniósł widoczny spadek wśród reklamowanych preparatów OTC, co w dużej mierze zostało spowodowane wejściem nowelizacji ustawy z 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne ograniczającej reklamę aptek.

Liczba promowanych SKU  spadła z 3363szt. w IQ 2012 szt. do 2813 szt. w IQ 2013r. Rynek promocyjny wyparł produkty mniej znane, niszowe, a przede wszystkim w gazetkach już prawie nie pojawiają się preparaty RX. Wspomnę tylko, że tych w roku 2011 było ponad 9tysięcy, w roku 2012 już tylko około 2300, natomiast w IQ 2013 było ich około 150.

Kategorie

ILOŚĆ SKU W GAZETKACH REKLAMOWYCH

Kategorie

Według danych BP widać również wyraźny spadek w ilości producentów, którzy aktywnie uczestniczą w gazetkach reklamowych. W I kwartale 2012r było ich 398, natomiast w I 2013r już tylko 351. Stanowi to 11% spadek, spowodowany umacnianiem się producentów o ugruntowanej pozycji na rynku. Obserwujemy również, że  stopniowo  z rynku promocyjnego wycofują się  producenci z rodowodem RX, jednak niektórzy z nich weszli w obszar OTC. Takim przykładem jest firma ADAMED, czy Hasco.

Wielkość rynku promocyjnego (tylko gazetki apteczne) w I  półroczu 2012 to ponad 37mln, natomiast prognozowana wartość I półrocza 2013 roku to już ponad 75milionów złotych, co stanowi prawie 40% wzrostu wartości rynku. Spowodowane jest to między innymi zwiększającą się liczbą podmiotów regularnie wydających gazetki produktowe. Dla porównania w IQ 2012 było ich jedynie 53, natomiast w IQ 2013 zarejestrowaliśmy już 101 podmiotów.

ILOŚĆ AKTYWNYCH WYDAWCÓW GAZETEK PRODUKTOWYCH
Ze względu na stałą dynamikę przyrostu, prognozujemy, iż w IIQ 2013 pojawi się na rynku około 112 podmiotów wydających regularnie gazetki produktowe.

Pierwsza połowa roku 2012 i IQ bieżącego roku wskazują na wyraźną tendencję wzrostową w aktywności promocyjnej, co potwierdzają wszelkie prognozy ekspertów dotyczące zwiększania się udziału OTC i OTH w ogólnej sprzedaży aptecznej.

W celu uzyskania szczegółowych informacji, rozbudowanych statystyk i raportów dotyczących promocji farmaceutycznych zapraszamy do współpracy z firmą Business Point.

 

Zespół Business Point