Aktualności

Przekrój rynku promocyjnego gazetek produktowych – październik 2013

2013-11-03

Październikowe trendy w gazetkach promocyjnych.

Na rynku farmaceutycznym rozpoczął się sezon przeziębieniowy, co widać nie tylko za oknami, ale również w reklamach telewizyjnych oraz w aptekach. W gazetkach coraz częściej pojawiają się produkty przynoszące ulgę w przeziębieniu i dolegliwościach z nim związanych. Producenci coraz aktywniej promują swoje produkty związane z tą kategorią. Poniższy wykres przedstawia sytuację w dziesięciu najpopularniejszych kategoriach w tym okresie.

Kategorie

Najpopularniejszą kategorią w gazetkach promocyjnych było GARDŁO-FORMY STAŁE – 281 wystąpień, co stanowi wzrost o 16% względem analogicznego okresu w ubiegłym roku. Do gazetek promocyjnych wraca kategoria TRAN, której nie obserwowaliśmy w poprzednich miesiącach, zanotowała ona 17% wzrost (162 wystąpienia) względem października 2012.

Analiza działań promocyjnych dzięki naszemu systemowi daje również możliwość porównania aktywności obecności producentów w gazetkach, co zostało przedstawione przez nas na kolejnym wykresie.

Producenci

Najczęściej ze swoim portfolio w październiku występowała firma Novartis – 203 wystąpienia, jednak największy wzrost procentowy, aktywności promocyjnej zanotował Sensilab (d.Polfa-Łódź). W samym październiku wystąpili 156 razy (co stanowi wzrost o 103% względem analogicznego okresu 2012).

Aktywność promocyjną możemy również obserwować i analizować w oparciu o promowane w gazetkach produkty. Poniżej wykres produktów, które uplasowały się w TOP10 w październiku.

Liderem są produkty z kategorii PRZEZIĘBIENIE-FORMY ROZPUSZCZALNE: Aspirin C oraz Febrisan, które występują zdecydowanie najczęściej w październikowych gazetkach. Nowością jest Excedrin MigraStop (Novartis Poland Sp. z o.o.), który w zeszłym roku nie pojawiał się w gazetkach. Ogromny wzrost, względem roku ubiegłego, zanotował Modafen, Voltaren Max i Sudocrem, który w analogicznym okresie nie był promowany w gazetkach.

Nowością w naszych zestawieniach jest analiza zasięgu promocji mierzona dzięki parametrowi RANGE (określanego również jako Share of voice – SOV), który jest dostępny na naszej platformie. Oto wyniki naszej analizy:

Zasięg promocji (na wykresie zaznaczony kolorem zielonym) pokazuje jak szeroki zakres miały podjęte działania promocyjne produktów, które były najczęściej promowane w badanym okresie. W październiku 2013 największy zasięg działań promocyjnych miał produkt Aspirin C (114,32 punkty). Interesującym przykładem są preparaty Vicks i Theraflu, które mają identyczną liczbę wystąpień w gazetkach aptecznych, jednak różnica w zasięgu promocji tych preparatów to aż 11% na korzyść Vicks.

Kolejne analizy już wkrótce.

Zespół Business Point