Aktualności

Wywiad z Marcinem Wysockim na portalu RynekAptek.pl

2013-07-01

Rozmowa z Marcinem Wysockim, współzałożycielem firmy Business Point zajmującej się badaniami z obszaru trade marketingu farmaceutycznego.

Minęło już ponad 1,5 roku od wprowadzenia ustawy refundacyjnej, która min. reguluje ceny leków refundowanych i wprowadziła istotne zmiany w sposobie promocji aptek. Jakie są najważniejsze Pana zdaniem zmiany w obszarze promocji farmaceutyków?

Przede wszystkim od początku 2012 roku obserwujemy systematyczny wzrost cen promocyjnych preparatów OTC i suplementów. Analizując I kwartał 2012 i analogiczny okres 2013, ceny promocyjne dla 50 najpopularniejszych produktów promocyjnych wzrosły o prawie ponad 11%. Wynika to zapewne z konieczności równoważenia spadku rentowności aptek związanej z obrotem leków RX.

Na początku 2012 spadła też gwałtownie liczba promocji w aptekach poprzez ograniczenie działań promocyjnych aptek, co także ma wpływ na konkurencyjność cen. Porównanie i kwartału 2013 z 2012 wskazuje jednak na 20% wzrost ilości promocji w gazetkach. Monitorujemy także znaczne zwiększenie ilości wydawanych gazetek na rynku co niewątpliwie wpłynie na większą konkurencyjność i może spowodować wyhamowanie wzrostu cen OTC i suplementów. W ostatnim roku rynek wykształcił szereg nowych instrumentów promocyjnych, które na nowo pozwalają docierać z informacją do pacjenta.

Czy Pana zdaniem wróci sytuacja z 2011 roku, w którym eksperci wskazują największą aktywność promocyjną w farmacji ostatnich 10 lat?

Na pewno dziś marketing farmaceutyczny musi zmagać się z zupełnie nowym otoczeniem prawnym, które znacznie ogranicza możliwości. Myślę, że branża już radzi sobie świetnie w zakresie promocji a w branży farmaceutycznej powstaje coraz silniejsze lobby na rzecz zmiany w zapisach ustawy, którą w zakresie zakazu reklamy aptek ocenia negatywnie min. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Z doniesień medialnych słychać o planowanej dużej nowelizacji ustawy, która ma nastąpić jesienią br. Jeśli nowelizacja złagodzi zapisy o reklamie aptek na pewno spowoduje to znaczne zwiększenie aktywności promocyjnej aptek i producentów.

Jaką rolę w sprzedaży preparatów farmaceutycznych może w przyszłości odegrać mass market ? Już dziś widać, że półki w markecie są coraz bogatsze w suplementy?

Tak, rzeczywiście dziś w hipermarkecie, markecie, drogerii czy na stacji benzynowej możemy kupić coraz więcej farmaceutyków. Proszę jednak pamiętać, że poza apteką konsument nie ma rekomendacji i fachowej wiedzy farmaceuty przez co ma decydujący wpływ na koszyk zakupów. Od kilku miesięcy badamy też poziom cen farmaceutyków w hipermarketach i odnosząc się do cen aptecznych można stwierdzić, że średnio w markecie zapłacimy o 25%-30% drożej za ten sam suplement lub OTC. Na pewno obserwując dobrze rozwinięty rynek u naszych zachodnich sąsiadów widać, że w kwestii sprzedaży suplementów polski mass market jeszcze raczkuje.

Migracja produktów postępuje także w drugą stronę – apteki sprzedają coraz więcej kosmetyków i preparatów spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego. Na pewno sporo rynku tradycyjnym aptekom „zabierają” apteki internetowe i drogerie, które konkurują niskimi cenami i łatwą dostępnością, co może zintensyfikować działania promocyjne aptek.

Artykuł dostępny na portalu rynekaptek.pl

Zespół Business Point