Aktualności

Zmiany w trendach promocyjnych BTL na rynku farmaceutycznym – podsumowanie roku 2012

2012-12-24

Przedstawiamy krótkie podsumowanie działań promocyjnych w gazetkach farmaceutycznych w roku 2012 przygotowane przez firmę Business Point. 

Spółka Business Point od 2010 roku monitoruje rynek farmaceutyczny pod kątem gazetek promocyjnych obecnie dostarczając ponad 100 podmiotom w branży danych z zakresu trade marketingu.

Prezentowane dane odnoszą się także do 2011 roku, który był rekordowy pod względem ilości publikowanych modułów reklamowych oraz aktywności promocyjnej podmiotów biorących udział w obrocie farmaceutycznym.

Rok 2012 przyniósł widoczny spadek wśród reklamowanych preparatów OTC, co w dużej mierze zostało spowodowane wejściem nowelizacji ustawy z 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne ograniczającej reklamę aptek. Liczba promowanych SKU spadła z 7237 szt. w 2011 r. do 6344 szt. w 2012 r. Główną przyczyną tej sytuacji jest ponad czterokrotnie zmniejszenie się ilość wystąpień preparatów RX – stanowiły one w 2011 roku prawie 13 % ogółu reklamowanych preparatów. W następstwie tego z rankingu 10 najaktywniejszych producentów zniknęły firmy o przeważającym udziale RX w ogólnej sprzedaży. Ich miejsce zastąpiły głównie firmy o ugruntowanej pozycji w segmencie OTC i OTH.

a3-1

Tabela 1- Udział Top 10 producentów 2011

a3-2

Tabela 2- Udział top 10 producentów 2012

 

Zespół Business Point